DET ER JEG OPTAGET AF LIGE NU!

December 2013 // Katrine Holm Kanstrup, Projektleder Spinderihallerne:

Jeg arbejder på at videreføre det udviklingsarbejde omkring designprocesser med børn, som vi startede i projekt Kids n’ Tweens. I Kids-projektet udviklede vi en række koncepter for produkter til børn i alderen 3-12 år. Sideløbende udviklede vi metoder for børn som designpartnere og inddragelse af børn i designprocesser.

En udløber af Kids n’Tweens er et nyt samarbejde mellem folkeskoler i Aarhus, Silkeborg og Vejle, ledet af Spinderihallerne, om værkstedsbaseret undervisning i design, teknologi og entrepreneurskab.

Vi er ved at opbygge et laboratorium for design med børn her i Spinderihallerne. I laboratoriet, der placeres i vores "nybyggeri" Kedlen, skal udviklere, teens og lærere med et iværksætter- og opfinder-gen kunne komme ind og konstruere nye produkter og services. Det kan både være it-løsninger, fysiske produkter eller et mix af begge dele. Teens skal kunne få design-, formgivnings- eller forretningssparring og hjælp til at bruge teknologierne. Og denne rådgivning skal bl.a. komme fra de virksomheder der er i Kedlen, forskere og lignende værksteder andre steder i Europa. Kedlen skal inspirere lærere og teens nationalt og internationalt til at eksperimentere med nye teknologier, tænke innovativt og entreprenant. Laboratoriet vil blive udstyret med teknologier som sensorer, lasercutter, 3D scanner og 3Dprinter. Laboratoriet tilbyder allerede nu sparring på udvikling af undervisningsforløb, rådgivning i brug af teknologierne og rådgivning i indkøb af udstyr.

Jeg har gennem det sidste år arbejdet på at etablere et partnerskab med Aarhus Universitets Center for Avanceret Visualisering og Interaktion, CAVI, UC, Microsoft og CERAS v. Stanford om opbygning af laboratoriet og undervisningskonceptet, også kaldet fablab@school.

I oktober hentede jeg inspiration ved FabLearn på Stanford med 14 skoleledere og lærere. 11. november holdt vi sammen med CAVI vores første workshop om lab drift, digitale medier, design og læring med input fra labs i Bremen og København. Heldigvis tog de 40 skoleledere, værkstedsledere og lærere godt imod ideen.

Baggrunden for vores arbejde er, at den nye skolereform åbner nye muligheder for værkstedsbaseret undervisning og en længere og mere varieret skoledag. Vi vil gerne være med til at eksperimentere med indholdet i denne type undervisning og forhåbentlig være med til at sikre at skolerne i Vejle producerer flere iværksættere og innovativt tænkende, teknologistærke fremtidige medarbejdere.

Det FabLab vi etablerer i Spinderihallerne bliver et element i en større satsning om udvidelse af Spinderihallernes faciliteter og virksomheder. Vi er i gang med at renovere Spinderihallernes historiske kedelbygning, der vil står klar til indflytning om ca. 12 måneder.

Kedlen kommer bl.a. til at rumme 30 arbejdspladser til virksomheder der laver produkter eller oplevelser til teens. Det kan f.eks. være spil- og app-udviklere, sportsudstyr, virksomheder der designer tøj, interiør og accessories eller som arbejder med sociale medier og digitale læremidler. Altså virksomheder med behov for teens som medskabere i deres produktudvikling. Virksomheder skal nemt kunne indgå udviklingssamarbejder med fremtidens digitale forbrugere, kunder og gæster og derved få inspiration til fremtidens digitale løsninger samtidig med at de unge for inspirerende undervisning.

Vil du vide mere om FabLab@school.dk og om vores visioner for Kedlen, og har du lyst til at være med til at realisere dem, så er du velkommen til at kontakte Katrine på mail kahka@vejle.dk.

Læs pressemeddelelse her

Følg FabLabSchoolDK på facebook!

Send link til

Email

Favorit

Facebook

Flere
Katrine Holm Kanstrup foran Kedelbygningen.
Katrine Holm Kanstrup foran Kedelbygningen.
Workshop med børn om 3D.
Workshop med børn om 3D.