Online-MorgenTALK med Nichefabrikken, direkte live på Spinderihallernes Facebook side

Lytterne og seerne fik på knap 60 minutter input til, hvordan de kan arbejde strategisk og struktureret med online markedsføring, og skabe flere digitale leads og dermed salg. Det skete den 19. marts, hvor den første online-MorgenTALK blev lanceret og testet live.

Mette Hauge fra Nichefabrikken er på fra sin mobiltelefon og står klar i egne lokaler i ’Villa Flegborg’ i Vejle til at gå live. Det skaber en autentisk stemning, hvor man kan høre blandt andet en ambulance køre forbi.

Du skal være inspirerende og relevant

”Jo mere du kan være inspirerende og relevant jo større sandsynlighed har du for at kunne få geneneret kunder til din virksomhed,” konstaterer Mette Hauge fra Nichefabrikken. ”Hvis vi ikke har en intention om at tjene mennesker, så har man ikke en mulighed for at gøre et indtryk. Så hvad er din intention? Hvad vil du gerne være kendt for? Og hvilke problemer løser du for mennesker?”.

Billede fra MorgenTalken online
Billede fra morgenTALKen fra Mettes PowerPoint med teksten: If the intention is not to serve it is impossible to make an impact

Undervejs har vi besøg af 74 online deltagere. Nogen hopper af, når de tænker, at det ikke lige er noget for dem, og andre springer ind undervejs. Det er det smarte med et sådan online medie.

Opskrift til digitale leads

’Opskriften’ til at generere digitale leads, lød i korte træk således:

  • Få styr på din forretning – hvilket behov dækker du hos kunderne. Hvad er dit WHY og din intention?

  • Kend din målgruppe – for hvilke kunder er du til? Stemmer dine produkter/services overens med din målgruppes behov? Du skal kende hver enkel målgruppe, så du kan tale direkte til dem og undgå at lave en generisk markedsføring, som således ikke taler til nogen.

  • Skab tillid og relationer – Des mere relevant og inspirerende du er for dine målgrupper, des mere tillid og vedvarende relationer skaber du.

  • Bliv klog på din købetragt – hvilke emner kan du tale om i din content marketing; alt det kunderne kan se, lytte til og læse fra dig og din virksomhed, som fx dine blogindlæg, opslag, nyhedsbreve, podcast, video’er, mv.? Så du faktisk kan bruge købetragten til at ’skille fårene fra bukkene’ ved at vise hvem du er og hvad din virksomhed står for – dine værdier og der hvor du adskiller dig fra andre virksomheder med lignende produkter og ydelser.

  • Udarbejd et årshjul – Tænk din markedsføring som en stor del af hele din virksomhed, så markedsføringen understøtter virksomhedens aktiviteter fx deltagelse på messer, produktlanceringer, hvornår der er særlig sæson for dine produkter/services (skilsmisser efter ferier, slankekurer i januar, etc.)

Købetragt
Illustration af købetragten, fra TALK'en

Endvidere gav Mette råd om, at det faktisk er okay at snævre ind og have fokus på en specifik målgruppe for en tid og dermed fravælge nogle andre kunder. Det betyder ikke, fastslår Mette, ”at du skal glemme de kunder du fravælger, men for at være skarp i din markedsføring og generere salg, kan det hjælpe dig at fokusere på én specifik målgruppe”.

Et andet råd fra Mette, var: ”når du skal vælge sociale medier, så vælg efter, hvor du synes det er sjovt at være samt tænk over og undersøg, hvor din målgruppe er og vær som minimum tilstede der”.

Undervejs i oplægget stiller Mette diverse spørgsmål til deltagerne i relation til strategien i deres kommende markedsføring. Hun spørger halvvejs om disse spørgsmål har været svære at svare på. Hvis ja, ”så vil jeg gerne udfordre dig på om du egentligt har styr på din forretning?”, siger Mette med et anerkende blik. En problemstilling der kan løses ved netop at arbejde i dybden med spørgsmålene.

Titel på den Online TALK
Øg dit salg gennem flere digitale leads

En første test

Det er første gang både Mette og Spinderihallerne afprøver at gå live på Facebook med et oplæg, er der er selvfølgelig udfordringer. Slides er desværre spejlvendte, men i kommentarsporet tyder det på, at deltagerne tager det med som en oplevelse at læse spejlvendt. Slides blev efterfølgende straks indsat i kommentarsporet til reference.

MorgenTALKs

Med rækken af online MorgenTALKs er målet at give alle mindre virksomheder og iværksættere viden og inspiration. Samtidig skal det understøtte, at der skabes fællesskab og videndeling på tværs af virksomheder og iværksættere online.

De forskellige MorgenTALK´s er tilrettelagt, så deltagerne under selve TALK’en får stillet opgaver og modtager feedback online. På den måde bliver det muligt at blive klogere på nye værktøjer.

Målet er at understøtte arbejdet med virksomhedernes strategi, målsætning, salg og markedsføring på nye måder – alt det som virksomheder og iværksættere ofte har svært ved at prioritere tid til, men som kan udvikle virksomheden på vigtige områder.

Skal du se med?

Er du interesseret i at se morgenTALK’en live, så finder du den her: https://www.facebook.com/Spinderihallerne/?ref=bookmarks

Næste online MorgenTALK er torsdag den 26. marts kl. 9.00. Det vil foregå via Zoom, og handle om mental træning for virksomheder. Læs mere her: https://spinderihallerne.nemtilmeld.dk/445/

  • Majbritt Chambers

    Udvikling og entreprenørskab
    Medstrøm, Junior Iværksætteri Udlejning af lejemål

    Send e-mail
    telefon 30 57 66 12